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This article analyzes language learning strategies of seasonal workers inMidwestern United States. The extensive literature on Latinos in the US does not analyze such transnational, growing communities in Midwestern cities.


The complex definitions of literacy and bilingualism added two more layers to the conflicted concepts of transnationalism and lírico (informal) learning, as defined by Farr (1994). Although the participants are considered bilingualby others, their definition of literacy does not allow them to call themselves English proficient. A partnership between community members would help integrate these individuals to an area not as demographically diverse as other North American cities.

Julián Andrés Vásquez

Doctor en Educación en Lenguas extranjeras y segunda lengua de Ohio State University, Licenciado en lenguas modernas de la Universidad del Valle, con maestría en Literatura hispánica de University of Cincinnati. Actualmente es instructor de lenguas extranjeras y educación en Muskingum University (EE. UU.). Áreas de interés académico: formación de docentes en lenguas extranjeras, inglés como segunda lengua y español como lengua extranjera. Sus investigaciones incluyen las comunidades hispanohablantes en los Estados Unidos y la investigación narrativa en la formación de docentes de lenguas extranjeras.
Vásquez, J. A. (2016). Oral skills of Hispanic workers in Columbus, Ohio: strategies for the acquisition of bilingual skills. Lenguaje, 44(2), 177–195. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v44i2.4620